Tatiana
Donțu, Filiala „Transilvania”
Obișnuim cu tradiționalele şi
nelipsitele „introduceri”, așa fel ca, activitatea de față își propune o
introducere, așa cum ne spune și titlul, „la o poveste, printr-o poveste”,
pentru că e cu povești și despre povești.
Așa și nu astfel, deoarece „drumul” la o poveste, pentru o poveste și
dinspre o poveste, fie ea chiar și cu gust, pentru că așa a fost la Biblioteca
„Transilvania”, la Serviciul „Povestește-mi ceva”, pornește de undeva, adică
își are „povestea drumului” a sa.
- Voi știți
de unde pornește Drumul? Dar unde duce? Așa-l auzeam pe un val de mare, povestind:
Odată, valul își făcuse împrejurul casei, un gard din flori. Erau albastre ca
și el. Și ce dacă nu există așa garduri? Stătea acest val pe un scaun de
piatră, și voia să-i scrie vântului. Dar, o floare porni undeva. Valul le
făcuse semn frunzelor s-o aducă-napoi. Dar ea, prinse a croșeta un capăt de cer,
lăsând în urma ei, o poveste….
Despre ce este vorba? La Serviciul „Povestește-mi ceva”, ca
și în povestea valului, în cadrul trainingului cu sugestivul titlu „Povești cu
gust”, am „servit” așa fel de povești cu copiii din clasa a I-a „D”, și
învățătoarea lor Regina Stolearenco, de la Școala primară nr. 83 „Gr. Vieru”,
contextul fiind, crearea și spunerea povești prin joacă interactivă.
Și a fost o activitate de nota zece, pentru că a avut un
subiect incitant! Da! Apoi acel, care a oferit copiilor posibilitatea de a
cunoaște povești despre bucate, adică cu „gust” cu eroii pe care i-au îndrăgit îndată,
cum i-au cunoscut.
Au admirat și descoperit povești noi și eroi noi, chiar din spusele lor de pe parcursul activității. Totodată au avut ocazia să interacționeze cu colegii prin intermediul însărcinărilor de echipă, care au fost trei: cea a „actorilor”, „constructorilor” și a „plasticienilor”. Provocarea fiind, să joace un fragment din povestea „Gogoașa”, cu prezentare atitudinii față de o situație din poveste. „Constructorii” au tencuit castelul din povestea „Motanul încălțat”, că cam își șterse din culoare, bântuit de vânturi și ploi, ars de soare. „Plasticienii” au colorat o corona împărătească de toată splendoarea. Și aici s-au descurcat bine, deoarece sunt creativi, inventivi, plini de energie.
E cunoscut bine faptul că, cititorii
nu se nasc, ei se formează încă din copilărie. Începutul e foarte important și
noi ne dorim să dezvoltăm în preocupările zilnice ale celor mici - obiceiul de
a citi. Serviciul este un instrument de lucru, dar și accesibil prin formă și conținut,
copiilor, vine să reconsidere tehnici diverse, necesare, fiind tovarăși de drum
celor aflați în căutare.
În cadrul acestei activități am
dezvoltat capacitatea de înțelegere a
poveștilor și a competențelor lingvistice, folosind incitanta prezentare în
Power Point la subiectul dat, care pur și simplu i-a captivat la maxim pe
copii.
I-am
implicat încă de la început în joacă,
motivându-i să-și folosească imaginația pentru
a dezvolta personaje și pentru a crea povești. Că e știut faptul, copii urmând
aceste activități, devin mai creativi, colaborează armonios în echipă
și învață să-și împărtășească ideile.
Pentru că suntem aici, la acest
Serviciu, și cuvântul e unic, cele de față sunt doar primii pași făcuți în
praful stelar din „Povestea drumului”, spre cele cu „gust”, apoi spre sine,
spre sufletele, închise în scoica ce spune povesti încă ude, și face perle de
oameni.