luni, 17 decembrie 2012

EMILIAN GALAICU-PĂUN POSTMODERNISTUL SIMPLU ÎN APARENŢĂ ŞI COMPLEX ÎN ESENŢĂ


Valeria BEŢIVU
şef-oficiu,  Filiala ,,Ştefan cel Mare’’
   Cunoscut ca unul dintre cei mai combativi scriitori postmodernişti, poet, prozator critic literar, traducător, dramaturg, ziarist, titular al rubricii culturale Cartea la pachet de la Radio Europa Liberă, redactor pentru Basarabia al revistei „Vatra” din Târgu-Mureş, redactor-şef al Editurii CARTIER, prezent în numeroase antologii din ţară şi din străinătate, Emilian Galaicu–Păun este şi unul dintre apropiaţii Bibliotecii Ştefan cel Mare şi sfânt; a fost unul dintre naşii Clubului Cititorilor; a fost unul dintre vorbitori la lansarea cărţilor lui Vakulovski/Stănilă.
Recent, la Filiala Ştefan cel Mare şi Sfânt a fost prezent în calitate de poet la lansarea unei noi antologii din poezia sa A-Z. best. Lansarea cărţii a avut loc într-o atmosferă amicală, pe post de moderator fiind d-nul Dumitru Crudu, directorul bibliotecii. Invitaţii acestei lansări de carte au fost elevii de la Liceul Profesional Nr. 2 şi de la Liceul ,,Elena Alistar’’. Postmodernistul Emilian Galaicu-Păun le-a vorbit celor prezenţi în sală despre importanţa bibliotecilor publice în viaţa sa, şi despre biblioteca sa personală care era pe post de CV pe când era student. Pentru a încălzi atmosfera şi pentru ai apropia pe elevii de poezia postmodernistă a lui Emilian Galaicu-Păun, moderatorul şi directorul bibliotecii ,,Ştefan cel Mare’’ Dumitru Crudu le-a vorbit elevilor despre ceea ce înseamnă postmodernismul în literatură română din Republica Moldova, iar Emilian Galaicu-Păun a povestit despre faptul cum o adolescentă care i-a declarat, în zorii tinereţei sale, că-l urăşte l-a salvat de la moarte, iar asta se întâmplase în sala de literatură străină a Bibliotecii Naţionale, unde poetul citea o carte şi fata aia l-a chemat în pragul sălii ca sa-i spună că-l urăeşte şi în răstimpul ăsta tavanul s-a prăbuşit exact pe locul unde se aflase Emilian Galaicu-Păun. Iată cum o declaraţie de război i-a salvat viaţa poetului. În contiunuare, a urmat o ploaie de întrebări, la care poetul a răspuns cu însufleţire. Chiar şi dacă poeziile sale nu stau la îndemâna oricui, căci nu oricine e capabil să le descifreze subtextul şi jocurile semantice, totuşi, elevii au încercat să deschidă uşile secrete ale poeziei lui Emilian Galaicu-Păun pentru a le descoperi farmecul postmodernist. Ceea ce face ca poezia sa să fie adevărată,  să fie o poezie profundă, să fie o poezie competitivă la nivel românesc, este capacitatea autorului de-a lega între ele universul biblic, religios, mistic, livresc, istoric de un univers biografic, personal, existenţial, auctorial. Cartea A-Z. best este o antologie care îl fixează pe autor  printre autorii canonici ai literaturii române, spune Eugen Lungu, deoarece cuprinde unele dintre cele mai legate creaţii poetice postomderniste din literatura românească din Republica Moldova, în care flacăra postmodernismului ţâşneşte cu toată puterea sa, luminând efortul autorului de-a face din poezie un fel de păpuşă rusească, ce ascunde o multitudine de semnificaţii şi emoţii estetice.
La final, Emilian Galaicu-Păun a susţinut un recital de poezie din cartea sa A-Z. best, făcându-i pe cititori să regrete că lansarea a durat doar... trei ore.
.