Margareta CEBOTARI,
bibliotecar principal, Fililala „Onisifor
Ghibu”
Recent, Biblioteca „Onisifor Ghibu” a lansat
programul informaţional/formativ cu genericul „JuniorBildungs”, al cărui scop
este de a ajuta adolescenţii atât în formarea unor competenţe necesare pentru
autocunoaştere şi perfecţionare personală, cât şi în difuzarea unor modele de
comportament socio-profesional în viitor,
Motivele
iniţierii acestor activităţi: astfel, bibliotecile pot veni în sprijinul
adolescenţilor care-şi doresc o autoevaluare a personalităţii, ajutându-i să
gândească cum să reacţioneze la provocările societăţii din jur, cum să
acţioneze pentru a-şi proiecta un viitor profesional de succes.
Un cuvânt de susţinere a
acestui proiect şi de încurajare a tinerilor care se vor implica în evaluarea
şi făurirea propriului destin, dar şi în autoevaluarea „poziţiei de viaţă” pe care vor
aborda-o în alegerea viitoarei profesii,
a fost expus de prof. universitar Maria Pilchin.
La primul training,
cu tema Cunoaşterea Sinelui şi a
Celuilalt, au fost invitaţi elevi de la Liceul Teoretic
„Vasile Vasilache”. Astfel, au participat 28 de elevi, din diferite clase, cu
vârsta cuprinsă între 15-17 ani, vârstă la care apar, deja, gânduri orientate către
un viitor profesional.
Care sunt avantajele şi riscurile unei alegeri sau nealegeri corecte
a viitoarei profesii, cum să-şi evalueze propriile capacităţi, dorinţele,
posibilităţile de afirmare într-o carieră de succes – acestea au fost punctele
de reper abordate, pe parcursul activităţii, de Natalia Gordila, psiholog, Direcţia
pentru Protecţia Drepturilor Copilului, sectorul Centru.
Conform rigorilor unui training au fost utilizate mai multe
forme de comunicare: prezentarea obiectivelor, investigarea publicului şi a
aşteptărilor de la această activitate, joc de creativitate, chestionar de
orientare profesională, completarea unui Cadran
de autocunoaştere (puncte forte, puncte slabe, bariere şi oportunităţi
pentru a deveni ceea ce-şi doresc).
Într-un alt test adolescenţii au avut de răspuns
la alte întrebări provocatoare: gândeşte-te ce-ţi place să faci, gândeşte-te la
ce te-ar putea ajuta şi care sunt ameninţările ce te-ar putea împiedica să te
realizezi/confirmi în viaţă.
Pentru o mai bună
coordonare a următorilor paşi, elevilor le-au mai fost propuse două modele de
ascensiune spre succesul în viaţă: Planul
meu de carieră (determinarea scopurilor/obiectivelor pe termen lung şi pe termen
scurt, de ce resurse vor avea nevoie pentru aceasta, identificarea a trei
motive pentru care succesul este important în viaţă, etc ).
Copiii s-au încadrat activ
într-un dialog despre însemnătatea şi menirea diferitor profesii, importanţa
lor în viaţa personală, dar şi pentru societate, dând dovadă de o gândire
logică, destul de matură, venind şi cu unele argumente ale propriilor poziţii. După
recapitularea informaţiei expuse de dna Natalia Gordila, sub forma unui dialog
interactiv, elevii singuri au reuşit să formuleze răspunsul la întrebarea: ce
au aflat ei de la acest training?
Concluzia lor a fost: au reuşit
să determine paşii care trebuie să-i facă pentru a-şi dezvolta capacităţile care i-ar ajuta să aleagă o
profesie ce corespunde atât aspiraţiilor personale, cât şi posibilităţilor de afirmare.
La finele trainingului dna psiholog le-a propus
participanţilor o temă pentru acasă: să completeze o listă de valori cu
tematica – Ce ar fi bine să fiu în viaţă.
Cu mulţumirile de rigoare,
trainerului-formator Natalia Gordila
i-a fost înmânat un Certificat ce
autentifică desfăşurarea activităţii şi organizarea orei de instruire la tema
dată.
Expoziţia de carte din colecţiile bibliotecii, ce
ţine de domeniul psihologiei, cu genericul „Dezvoltare personală şi comunicare”
a fost propusă atenţiei celor interesaţi de a cunoaşte mai multe informaţii,
iar pe blogul bibliotecii am postat o lista bibliografică de recomandare a acestor
ediţii.