luni, 7 decembrie 2020

Abilități esențiale de a avea succes la locul de muncă

 

Lilia Canțîr, șef serviciu, Filiala „Ștefan cel Mare”

Dezvoltarea personală și experiența profesională sunt două componente care sunt esențiale,  utile și vitale pentru o carieră de succes. Fiecare își dorește să fie bun la locul de muncă. Cele mai primordiale abilități de care ai nevoie sunt cele specifice profesiei dumneavoastră, cele soft, modul cum interacționezi cu ceilalți colegi la fel sunt importante pentru a ajunge acolo unde vrei să ajungi și, probabil, sunt abilitățile cheie pe care trebuie să le avem cu toții. Iată câteva din ele.

Cea mai importantă sau de la care pornesc toate este capacitatea de a învăța. Aceasta este, fără îndoială, abilitatea de care, în acest secol al tehnologiilor, depinde cel mai mult succesul. Este evident, succesul  depinde mai puțin de ceia ce știi deja, fiindcă progresul nu stă pe loc, de aceia ai nevoie de extinderea cunoștințelor pentru a răspunde nevoilor profesionale.

             Autorul unei impresionante lucrări cu titlul Șocul viitorului , scriitorul american Alvin Toffler a spus: „ Oamenii analfabeți ai secolului al XXI-lea nu vor fi cei care nu pot citi și scrie, ci cei care nu pot învăța, dezvăța și învăța din nou”.

Eșecurile și obstacolele fac parte din viața noastră, de aceia este important să avem capacitatea de a rezista, de a învăța din greșeli, de a nu ne concentra asupra urcușurilor și coborâșurilor. Obiectivele pe termen lung sunt cele pe care trebuie să ne concentrăm și să ne axăm pe încrederea noastră și capacitatea de a depăși provocările și dificultățile. O parte fundamentală este capacitatea de a înțelege, căci punctualitatea și responsabilitatea sunt elemente necesare în a gestiona relațiile la locul de muncă. Ele ne ajută să fim percepuți într-un mod pozitiv de către colegi și să dăm dovadă de buna organizare pentru a transmite o imagine profesionistă care inspiră încredere.

Din eșecuri avem oportunitatea de a învăța. Deci, și rezistența, mobilitatea sunt abilități decisive în schimbarea lucrurilor, atunci când contextul o impune.

Proiectele noastre au devenit mai complexe, astfel încât abilitatea de a lucra eficient în echipă a devenit vitală. Capacitatea de a lucra împreună contribuie la rezultate eficiente cu o varietate de perspective a muncii noastre. Cooperarea devine un factor important al succesului.

Progresul în carieră nu se bazează doar numai pe ceea ce faci. Comunicarea verbală și scrisă sunt două abilități puternice, astfel, posedându-le, poți livra servicii și idei altora, plusându-ți valoare. Indiferent cum o faci, prin ce modalități comunici: discursuri, prezentări sau prin rețele de comunicare, important e să comunici bine și să vii cu idei puternice și convingătoare.

Abilitatea de a empatiza cu ceilalți sau de a vedea lucrurile din perspectiva lor, prin înțelegerea emoțiilor și reacțiilor lor, este o parte fundamentală a interacțiunii noastre și sunt elemente ce pot dezvolta și crea soluții comune ce duc spre succesul dorit. Deci, empatia, precum  și  creativitatea,  au partea lor importantă de a favoriza viitorul în curs de dezvoltare prin reactualizare, schimbare, dialog și manifestare. Rezolvarea problemelor prin creativitate, schimb de cunoștințe, fapte și date vin întru a identifica lacunele. A găsi oportunitățile este esențial, deoarece angajatorii mereu au apreciat persoanele care pot face față cu brio provocărilor. Fiind un membru eficient al echipei îndeplinești cu succes atribuțiile de serviciu, totodată definind problemele, discutând alternativele și evident împărtășind gânduri, idei și, ulterior, luând decizii informate și corecte.

Importanța construirii culturii corecte unui colectiv este foarte apreciată pentru succes. Abilitatea de a instrui, împuternici și a motiva pe ceilalți din jur să-și facă treaba bine necesită oameni la conducere cu capacitate, bine intenționați și  responsabili. Abilitățile de negociere puternice și eficiente sunt extrem de valoroase și influente în a atinge obiectivele marcate și a construi relații, acestea fiind o parte esențială a succesului în carieră.

În acest secol al tehnologiilor, cu un ritm fără precedent, avem nevoie de abilități în plus față de cele tehnice. Pentru a ne face treaba bine trebuie să ținem pasul cu tehnologia pentru o gestionare bună a cursului spre succes.  Indiferent de cariera aleasă  și de alte obiective, dezvoltarea abilităților soft, adică tot ce este legat de programe pentru calculatoare, incluzând procedurile lor de aplicare, dar și partea fizică a calculatorului  sau a sistemului informatic respectiv-hardware sunt, inevitabil, strict utile și necesare. E nevoie să cunoaștem ambele componente pentru a funcționa fără incidente.

            Este imperios necesar să înțelegem că dibăcia de a interacționa cu cei din jur, răbdarea, ascultarea, încrederea, empatia, comunicarea, flexibilitatea, înțelepciunea, negocierea, puterea de a convinge, mintea deschisă, umorul și buna dispoziție, onestitatea, cunoașterea publicului, bunele maniere, conștientizarea limbajului trupului: gesturile, vocea, mimica, motivarea sunt abilitățile necesare unui management performant, care ar fi extrem de util pentru fiecare din noi la locul nostru de muncă.