Lilia Canțîr, șef serviciu,
Filiala „Ștefan cel Mare”
Dezvoltarea personală și experiența profesională sunt
două componente care sunt esențiale,
utile și vitale pentru o carieră de succes. Fiecare își dorește să fie
bun la locul de muncă. Cele mai primordiale abilități de care ai nevoie sunt
cele specifice profesiei dumneavoastră, cele soft, modul cum interacționezi cu
ceilalți colegi la fel sunt importante pentru a ajunge acolo unde vrei să
ajungi și, probabil, sunt abilitățile cheie pe care trebuie să le avem cu
toții. Iată câteva din ele.
Cea mai importantă sau de la care pornesc toate este capacitatea
de a învăța. Aceasta este, fără îndoială, abilitatea de care, în acest
secol al tehnologiilor, depinde cel mai mult succesul. Este evident,
succesul depinde mai puțin de ceia ce
știi deja, fiindcă progresul nu stă pe loc, de aceia ai nevoie de extinderea
cunoștințelor pentru a răspunde nevoilor profesionale.
Autorul unei impresionante lucrări
cu titlul Șocul viitorului , scriitorul american Alvin Toffler a spus: „ Oamenii analfabeți ai secolului
al XXI-lea nu vor fi cei care nu pot citi și scrie, ci cei care nu pot învăța,
dezvăța și învăța din nou”.
Eșecurile și obstacolele fac parte din viața noastră, de
aceia este important să avem capacitatea de a rezista, de a învăța din greșeli,
de a nu ne concentra asupra urcușurilor și coborâșurilor. Obiectivele pe termen
lung sunt cele pe care trebuie să ne concentrăm și să ne axăm pe încrederea
noastră și capacitatea de a depăși provocările și dificultățile. O parte
fundamentală este capacitatea de a înțelege, căci punctualitatea și responsabilitatea
sunt elemente necesare în a gestiona relațiile la locul de muncă. Ele ne ajută
să fim percepuți într-un mod pozitiv de către colegi și să dăm dovadă de buna
organizare pentru a transmite o imagine profesionistă care inspiră încredere.
Din eșecuri avem oportunitatea de a învăța. Deci, și rezistența, mobilitatea sunt abilități decisive
în schimbarea lucrurilor, atunci când contextul o impune.
Proiectele noastre au devenit mai complexe, astfel încât
abilitatea de a lucra eficient în echipă a devenit vitală. Capacitatea de a
lucra împreună contribuie la rezultate eficiente cu o varietate de perspective
a muncii noastre. Cooperarea devine un factor important al succesului.
Progresul în carieră nu se bazează doar numai pe ceea ce
faci. Comunicarea verbală și scrisă sunt două abilități puternice, astfel, posedându-le, poți livra
servicii și idei altora, plusându-ți valoare. Indiferent cum o faci, prin ce
modalități comunici: discursuri, prezentări sau prin rețele de comunicare,
important e să comunici bine și să vii cu idei puternice și convingătoare.
Abilitatea de a empatiza cu ceilalți sau de a vedea
lucrurile din perspectiva lor, prin înțelegerea emoțiilor și reacțiilor lor,
este o parte fundamentală a interacțiunii noastre și sunt elemente ce pot
dezvolta și crea soluții comune ce duc spre succesul dorit. Deci, empatia,
precum și creativitatea, au partea lor importantă de a favoriza
viitorul în curs de dezvoltare prin reactualizare, schimbare, dialog și
manifestare. Rezolvarea problemelor prin creativitate, schimb de cunoștințe,
fapte și date vin întru a identifica lacunele. A găsi oportunitățile este
esențial, deoarece angajatorii mereu au apreciat persoanele care pot face față
cu brio provocărilor. Fiind un membru eficient al echipei îndeplinești cu
succes atribuțiile de serviciu, totodată definind problemele, discutând
alternativele și evident împărtășind gânduri, idei și, ulterior, luând decizii
informate și corecte.
Importanța construirii culturii corecte unui colectiv este
foarte apreciată pentru succes. Abilitatea de a instrui, împuternici și a
motiva pe ceilalți din jur să-și facă treaba bine necesită oameni la conducere
cu capacitate, bine intenționați și
responsabili. Abilitățile de negociere puternice și eficiente
sunt extrem de valoroase și influente în a atinge obiectivele marcate și a
construi relații, acestea fiind o parte esențială a succesului în carieră.
În acest secol al tehnologiilor, cu un ritm fără
precedent, avem nevoie de abilități în plus față de cele tehnice. Pentru a ne
face treaba bine trebuie să ținem pasul cu tehnologia pentru o gestionare bună
a cursului spre succes. Indiferent de
cariera aleasă și de alte obiective,
dezvoltarea abilităților soft, adică tot ce este legat de programe pentru
calculatoare, incluzând procedurile lor de aplicare, dar și partea fizică a
calculatorului sau a sistemului
informatic respectiv-hardware sunt, inevitabil, strict utile și necesare. E
nevoie să cunoaștem ambele componente pentru a funcționa fără incidente.
Este imperios necesar să
înțelegem că dibăcia de a interacționa cu cei din jur, răbdarea, ascultarea,
încrederea, empatia, comunicarea, flexibilitatea, înțelepciunea, negocierea,
puterea de a convinge, mintea deschisă, umorul și buna dispoziție, onestitatea,
cunoașterea publicului, bunele maniere, conștientizarea limbajului trupului:
gesturile, vocea, mimica, motivarea sunt abilitățile necesare unui management
performant, care ar fi extrem de util pentru fiecare din noi la locul nostru de
muncă.