vineri, 8 aprilie 2022

Cărturarul Gavriil Uric – caligraf și miniaturist

 Angela Olărescu,

șef, Filiala „Hristo Botev”

 


Arta împodobirii manuscriselor cu miniaturi are proveniență tocmai din Egiptul Antic încă din secolul XIII. Rolul acestei arte, minuțios lucrate, este de a istorisi prin imagini conținutul anumitor texte sacre cu scop didactic. Despre apariția și dezvoltarea acestei arte de caligrafie și miniatură a vorbit
dr. în istorie Andrei Prohin, cercetător la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală, la lecția publică „Cărturarul Gavriil Uric din Țara Moldovei și vechea literatură bulgară”, în data de 7 aprilie 2022 la Biblioteca „Hristo Botev” în fața elevilor clasei a 6-a ai Liceului Teoretic „George Meniuc” din Chișinău. Lectorul a vorbit despre importanța Mănăstirii Neamț, una dintre cele mai vechi și mai mari mănăstiri din Moldova istorică, important centru cărturăresc. A pus accentul pe cărturarul Gavriil Uric (cca 1400-1450), călugăr la Neamț, care a fondat școala moldovenească de artă a cărții și care timp de aproape 40 de ani a copiat şi a înzestrat cu miniaturi în Mănăstirea Neamţ zeci de manuscrise. Dintre acestea se mai păstrează astăzi doar câteva: „Evangheliarul” (1429) cu text slavon şi grecesc şi cu neegalate miniaturi; „Scara” Sfântului Ioan Scărarul, „Mărgăritarul” Sfântului Ioan Gură de Aur şi patru volume de „sbornice”.

Gavriil Scriitorul (Uric) este unul dintre cei dintâi copiști de opere filocalice din țara noastră şi unul din cei mai iscusiți dascăli, miniaturiști şi caligrafi ai monahismului românesc.
Călugărul învățat, Gavriil era fiul grămăticului Petru Uric, scriitor de acte (urice) domnești de la curtea domnilor Moldovei, Roman Muşat (1392-1394) şi Alexandru cel Bun (1400-1432).
Învață la școala de gramatici de la Mănăstirea Bistriţa (România) şi ajunge cel dintâi scriitor şi gramatic la cancelaria Moldovei.

Călugărul Gavriil Uric şi-a închinat anii vieții copierii de învățături şi scrieri patristice, atât angiografice, cât şi filocalice. Era înzestrat cu o frumoasă scriere şi cunoștea bine limbile greacă şi slavonă şi împodobea cărțile sale cu miniaturi dintre cele mai alese. Cu o deosebită plăcere făcea ornament din litere, iar la sfârșitul textului scris punea semnătura, înaintea numelui ornamenta semnul crucii. Gavriil Uric folosea modalități ale artei elenistice prin caligrafierea veșmintelor și modelarea fină a chipului, evidențiind formele anatomice, mișcarea personajelor. La scrierea copiei din manuscris se lucra un an de zile, literele erau scrise cu litere de tipar.

Portretele celor patru miniaturi sunt interesante, mai ales prin interiorizarea și caracterul particular al fiecărei figuri în parte. Printre acestea se evidențiază „Tetraevanghelul” (1424), la moment se află la muzeul din Moscova; „Tetraevanghelul” executat la comanda doamnei Marina, soția lui Alexandru cel Bun (1429), astăzi se află la Oxford, este una dintre cele mai bune exponate ale meșteșugului de caligrafie a mănăstirilor din Evul Mediu.

Gavriil Uric reușește să creeze o cromatică excelentă. În raport cu miniatura bizantină, dominată de culori pure și violente, sau de culori terne și mohorâte, folosite alături de fonduri de aur, cromatica călugărului Uric are o prospețime și o armonie pură, discretă a culorilor. El a întrebuințat o variată gamă de nuanțe calde și reci, cu o dozare perfectă a tonalităților închise și deschise.

Cu aproape 40 de ani înainte de venirea turcilor în Târnovo, în 1359, Ţara Românească își întemeiase propria mitropolie, sub jurisdicția canonică a Patriarhiei din Constantinopol, iar Moldova își constituise, de asemenea, o mitropolie, înainte de 1386. Relațiile cu lumea bizantină s-au strâns considerabil, ierarhi şi clerici din Constantinopol şi Muntele Athos stabilind legături cu Țările Române, cu mănăstirile şi episcopiile ce funcționau deja. În epoca în care se constituiau statele medievale românești cu mitropoliile lor, în Constantinopol, la Mănăstirea „Studion” activa, nu de mult timp, o școală de slavonie (ceva similar se găsea şi la Muntele Athos). Aici s-au perfecționat viitorii patriarhi de la sud de Dunăre: Teodosie, Eftimie, Ciprian şi Grigorie Ţamblac.

          Dr. Andrei Prohin le-a prezentat elevilor file de manuscrise cu texte copiate de Gavriil Uric, autograful și miniaturile cărturarului. În cadrul lecției a fost subliniată importanța manuscriselor lui Gavriil Uric, în care se regăsesc copii ale lucrărilor unor mari cărturari bulgari – Sf. Patriarh Eftimie de Târnovo, Grigore Țamblac ș.a. Spre finele activității, elevii au citit și analizat câteva povestiri din manuscrisele lui Gavriil Uric, în care sunt prezentate pilde de prietenie între sihaștri și fiarele sălbatice (leu, panteră). Copiii au conchis că aceste povestiri biblice, adresate călugărilor medievali, aveau menirea de a accentua puterea credinței și altor virtuți morale care pot îmblânzi până și cele mai fioroase fiare. Unul dintre scopurile prezentării a fost a pune în lumină legăturile culturale dintre Țara Moldovei și Bulgaria, care își au originea încă din epoca medievală.

Complexitatea personalității lui Gavriil Uric a făcut ca arta acestuia să imprime un stil aparte şi în decorarea cu picturi morale a bisericilor, dar şi în modelarea inscripțiilor din pisanii şi inclusiv în ornamentica pietrelor de mormânt.