Daniela Andriuța, Filiala Traian
Poveștile sunt mai mult
decât adevărate. Și nu pentru că ne spun că dragonii există,
ci pentru că ne spun că
dragonii pot fi învinși.
Neil Gaiman „Coraline”
A fost odată ca niciodată, un tărâm magic, unde locuia un preaputernic și
bun împărat cu cei trei fii ai săi... Câte basme și povești minunate am citit
în copilărie, care începeau exact așa, și care ne-au marcat și care și-au făcut
adăpost într-un colț al minții. Fiecare carte, fiecare poveste a fost și rămâne
o poartă spre o nouă lume, spre un alt univers, o cheie magică ce deschide o
comoară a imaginației.
Despre povești aș putea vorbi la nesfârșit,
deoarece ele au o importanță majoră în dezvoltarea și evoluția copiilor noștri.
Sunt un mod pentru copii de a înțelege viața, și de a descoperi noi lumi, un
mod de a dezvolta imaginația și de a forma valori și principii, un mod de a
îmbunătăți gândirea dar și comunicarea. Poveștile formează caractere și dau
sens vieții. Sunt peste tot în jurul nostru, de la felul în care înțelegem și
percepem viața, până la istorie, învățături și sau chiar amintiri. La fel ca orice formă de artă, poveștile stârnesc
imaginația dar și emoțiile copiilor și le permit să cunoască lumea într-un mod
deosebit, dar și să-și formeze percepția și modul de gândire și de înțelegere,
dincolo de posibilitățile pe care ni le oferă realitatea de astăzi.
Cărțile sunt cel mai bun mod de
a prezenta copiilor, pe înțelesul lor, situații mai complicate, și de a le
dezvolta gândirea. Copiii pot înțelege prin exemplul din povești noțiuni legate
de bine și de rău, dar și faptul că uneori adevărul este undeva la mijloc,
deoarece nimic nu este atât de simplu cum pare la prima vedere. O poveste bine
gândită și complexă îi ajută să-și dezvolte atât simțul critic cât și spiritul
de observație, și le antrenează în același timp memoria și inteligența.
Cititul, împărtășirea poveștilor, discuțiile
despre animațiile din cărți, cântatul și, în general, familiarizarea cu
universul cărților ajută dezvoltarea timpurie a copilului în cele mai diverse
feluri. Aceasta poate duce la alte
inițiative artistice și creative, de exemplu la desene inspirate de subiectul
lecturii, sau chiar la conceperea de noi povești în interpretarea copiilor. Lectura
îl obișnuiește pe copil cu sunetele și cuvintele, promovează dezvoltarea
creierului și imaginația, și, în cele din urmă, cultivă dragostea pentru
literatură și îl încurajează să fie curios și să continue să citească mai
târziu în copilărie. În funcție de vârsta la care se află, un copil e de dorit
să citească sau să i se citească cel puțin 15 – 20 de minute pe zi. Însă timpul
petrecut în compania cărților nu presupune, de fiecare dată doar lectură. La o
vârstă fragedă, cărțile reprezintă și o metodă de amuzament în familie și este
perioada în care îi putem insufla celui mic dragostea pentru cărți . Cu toții ne amintim cu drag de cărțile
și basmele care ne-au marcat copilăria, dar nu numai, acele povești pe care
le-am citit de zeci de ori și pe care nu le mai lăsam din mână nici când se
dădea stingerea. Chiar dacă nu întotdeauna
recitim aceleași cărți care ne-au marcat copilăria, o dată ce trecem de anumite
faze ale vieții, acestea nu vor fi niciodată uitate și își vor fi lăsat
amprenta în mintea și subconștientul nostru. Poveștile copilăriei deschid calea
către plăcerea lecturii în stadiile mai avansate ale vieții și ne oferă o
bogăție mai mare decât ne dăm seama la prima vedere.
Una dintre cele mai mari comori
pe care le moștenim de la părinți și bunici este biblioteca plină-ochi de cărți
de toate felurile și pentru toate vârstele, din care la rândul nostru putem
selecționa una câte una, următoarea carte pe care o vom oferi sau citi
micuților noștri, pentru a le oferi primele amintiri din lumi magice ale celor
mai frumoase povești ale copilăriei.
Fără doar și
poate, importanța cărților este la fel de mare indiferent de vârstă, iar
beneficiile ne însoțesc pe tot parcursul vieții, dar nimic nu poate înlocui
acel sentiment special pe care ni-l dau descoperirea primelor povești și
lectura unei cărți preferate.