luni, 16 mai 2022

Un dialog de neuitat cu Claudia Partole

Angela Vintilă, 

șef, Filiala „M. Ciachir” 

În cadrul Programului de lectură „Chişinăul citeşte", Filiala „M. Ciachir” a organizat întâlnirea scriitoarei Claudia Partole cu elevii clasei a VII-a de la Instituția Publică Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare", îndrumați de diriginta Svetlana Popa.

Claudia Partole este scriitoare și jurnalistă. Născută la 14 iunie 1955 în satul Cotova, Drochia. În 1972-1977 face studii la Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Filologie, secția Jurnalistică. A colaborat cu mai multe publicații periodice autohtone. Printre volumele editate menționăm: Mahalaua veselă"; „În așteptarea mamei" (proză); „Are mama fată mare" (versuri); „Un mare calendar pentru tine mic ștrengar" (versuri); „O clipă" (culegeri de eseuri); „Eu sunt" (versuri); „Unde ești Ren" (dramaturgie). Cărți pentru copii: „Anotimpuri surioare”, „Nani puișor”, „Mâțu – Botanica”, „Muțulache cu tractorul – salvatorul”, „Turte - turteluțe”  s.a. Este membru al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova și al Uniunii Scriitorilor din România; membru al Uniunii Muzicienilor din Republica Moldova.

Nu este o enigmă faptul că lectura, fără doar și poate, formează un om. Face dintr-un tânăr cu multe temeri, un matur de toată isprava. Face omul inteligent, romantic, respectuos, tandru, luptător, încrezător, curajos, bun, milos etc. Practic îi arată care sunt adevăratele valori ale vieții. Anume aceste teme au fost discutate în cadrul unui dialog sincer cu scriitoarea, poeta Claudia Partole în baza cărții „Fraierul” inclusă în cadrul programului „Chișinăul citește”.

,,Fraierul" este povestea unui tânăr pus să-și transforme caracterul în personalitate. "Deseori mă gândesc că, până acum, trăiesc pe contul Copilăriei, Adolescenței. De fapt, răspund mesajelor primite de la ele. Și mă simt obligată să le plătesc tribut prin cărțile pe care le scriu. Dar o fac nu din simplă datorie, ci din mare drag și dor...
Cartea „Fraierul” o consacru Adolescenței!
" – scrie autoarea.

A fost o întâlnire multașteptată de către elevi, care deja sunt adolescenți frumoși nu doar la chip dar și la suflet cu o părere proprie, firi deschise, emoționante. Sa vorbit mult despre impresii, păreri, vise și realități similare cu cele a eroului principal. Scriitoarea a împărtășit multe amintiri din perioada adolescenței sale oferind sfaturi, recomandări care au entuziasmat mult tinerii.

Toți au rămas cuceriți de răspunsurile sincere, căldura sufletească a dnei Claudia Partole. După mai mult de oră, întrebările nu încetau, creând impresia că nimeni nu dorea să plece. Nici nu am observat cum sa scurs timpul. La urmă am propus elevilor să scrie câte o impresie pentru a vedea importanța acestor evenimente, una dintre care am evidențiat-o:

Am niște impresii de neuitat în urma lecturării cărții „Fraierul”. Ne-am dorit mult o întâlnire cu autoarea, dna Claudia Partole. Acum când visul sa împlinit, parcă sa eliberat ceva din mine. Sunt recunoscător pentru sfaturile primite și de care voi ține cont neapărat. Scriitoarea vorbește atât de sincer și explicit, de parcă ne-ar oferi o parte din inima ei. La sigur, unele istorioare pe care le relatează scriitoarea sunt și triste, și utile în același timp. Această întâlnire m-a încurajat să țin și eu un jurnal. Dialogul a devenit mai mult decât o lecție de viață: pe de o parte amuzantă, pe de altă parte puțin tristă. Logica și gândirea redată în mulțimea povestirilor din copilărie sunt atât de apropiate vârstei noastre. A fost o conexiune perfectă. Mi-aș dori mult ca scriitoarea să citească acest mesaj convingând-o că a reușit să-mi dea un imbold și m-a inspirat. Simt o mulțime de sentimente tulburătoare în acest moment, emoții de ne redat. Îmi doresc să mai avem întâlniri de acest gen.

Elev al clasei a VII-a de la

Instituția Publică Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare”

 

Am sesizat că, de fapt, și în era tehnologiilor moderne, lectura ocupă un loc important în viața adolescentului și rămâne a fi primordială pentru că îl formează așa cum nimic altceva nu cred că reușește. Copiii trebuie învățați încă de mici cu acest obicei, să le insuflăm dragostea pentru lectură.