luni, 28 iunie 2010

«VIAŢA MEA E DIN CUVINTE...» CU IANOŞ ŢURCANU

Cristina MAMAISCAIA
director interimar
Filiala «Maramureş»

Pe strada Grenoble din Cişinău, într-un sector liniştit şi îngrijit, cu oameni dornici de a se informa, Filiala «Maramureş» a Bibliotecii Municipale.«B.P. Hasdeu» şi-a redeschis uşile pentru toţi cititorii la 1 septembrie 2009.

Născut într-o frumoasă zonă a Moldovei: Bălţi, comuna Pelenia, Ianoş Ţurcanu a venit la noi pentru a vorbi de la suflet la suflet cu cei mici. De ce cu cei mici? Pentru că începînd cu 1 iunie Biblioteca «Maramureş» desfăşoară Programul «Lecturile verii» cu genericul «Cartea nu are vacanţă», avînd drept scop cultivarea în rândul copiilor a plăcerii de a citi şi conştientizarea de către aceştia a importanţei pe care o are lectura în construirea şi desăvîrşirea personalităţii lor. Programul se desfăşoară în parteneriat cu instituţiile de învăţămînt primar şi gimnazial şi centrele specializate pentru copii din sector. Astfel, copiii taberei de vară a Liceului «Nicolae Sulac» au solicitat organizarea unei întîlniri cu marele scriitor Ianoş Ţurcanu. De ce cu el? Copii răspund «...ne place poezia lui. Citind înveţi a fi vesel, glumeţ, te atrage şi te fascinează prin frumuseţea sa...».

Am fost receptivi şi la data de 22 iunie l-am invitat la o discuţie, cu genericul «Viaţa mea e din cuvinte...», la care au participat 37 de copii.

Discuţia scriitorului cu copiii a decurs energic şi distractiv. Domnul Ianoş Ţurcanu răspundea la întrebările copiilor ca la un chestionar bine structurat cu umor şi multă dăruire de sine. Vom menţiona cîteva mostre de întrebări — răspunsuri:

Care este satul unde v-aţi născut?

Rs: Cel mai frumos loc din Moldova, Pelenia.

Soră sau frate aveţi?

Rs: Frate, Victor — cel mai drag frate, inginer. Tot timpul umblam după el şi m-a învăţat să citesc de la 5 ani.

Cum aţi început să scrieţi?

Rs: Am început mai des să citesc; prima poezie am publicat-o în clasa a IV-a.

Personajele din poezii sunt reale sau imaginare?

Rs: Cînd încep a scrie ceva nou, mi se întîmplă ceva straniu. De obicei mă întorc în copilărie şi amintirile ce-mi apar le pun pe hîrtie. Ca rezultat poeziile sunt cu personaje imaginare şi subiecte din viaţă. Deci, poezia apare din viaţă.

Cine face desenele din cărţi?

Rs: Desenele sunt ale pictorilor care ştiu să citească foarte bine, unele caricaturi sunt şi ale mele. Cărţile pentru copii trebuie să fie cu desene profesioniste.

De ce aţi ales profesia de scriitor?

Rs: Prima mea profesie este medicina, care o iubesc foarte mult, dar am ales profesia de scriitor, ceea ce înseamnă o muncă enormă, nopţi nedormite, căutări de sine. Nu am vrut să alerg după doi iepuri, căci ştiţi voi ce se întîmplă... De ce poet? Pentrucă este o profesie a vocaţiei, ca şi cea a pictorilor, muzicienilor. Nici un institut nu poate să te facă poet.

Care este cea mai bună carte a dumneavoastră?

Rs: Cea care urmează să apară.

Ce iubiţi mai mult din viaţă?

Rs: Libertatea şi cărţile. Îmi place viaţa în general, familia, prietenii. Îmi place să călătoresc, îmi place pescuitul pe mare sau pe rîurile din munte.

Prieteni aveţi?

Rs: Da, sunt acei din copilărie. Le numesc cele mai încîntătoare prietenii. Dacă te dezici de unul, ai impresia că te dezici de sufletul tău.

În continuare copiii l-au rugat să le citească cîteva din multele sale poezii. Iată cîteva titluri din cele citite: «Doi lei», «Ploaia», «O girafă supărată», iar pentru faptul că au dat dovadă de educaţie şi disciplină le-a mai citit: «Şoricelul educat», «Orice limbă e frumoasă» ş.a.

La final scriitorul i-a sfătuit pe copii să citească mai mult, să înveţe a «ciripi frumos în limba română», pentrucă a vorbi frumos înseamnă demnitate.

Plăcut surprins a fost domnul Ţurcanu cînd un copil s-a apropiat de el şi l-a întrebat: «De ce toţi poeţii sunt morţi, dar dumneavoastră?..». Ca răspuns a făcut o pauză şi la final i-a promis copilului că o să cerceteze şi că, întrebarea fiind cam filosofică, personal o să-i aducă răspunsul. A urmat o rugăminte din partea aceluiaşi copil ca să fie ascultat în timp ce va recita una din poeziile scrise de el şi să i se spună dacă poate deveni şi el poet.

Prezenţa personalităţii domnului Ţurcanu, ne aduce încredere, optimism, dragoste, creaţie. De aceea am ajuns la concluzia că urmează să mai organizăm astfel de întîlniri chiar şi cu copiii claselor mai mari.

În urma întîlnirii au fost înregistraţi 30 de utilizatori noi, şi putem ferm menţiona că copiii au rămas profund impresionaţi de tot ce se petrece în Biblioteca «Maramureş» şi după cum ne-au mărturilist şi ei, vor vizita această bibliotecă de cîte ori vor avea posibilitatea, iar domnul Ianoş Ţurcanu este întodeauna binevenit la noi.

Vă invităm la Biblioteca «Maramureş»!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu